Frilans

Blad 14 -
Frilansavdelningen

Ritornelli

”Det fria musiklivet behöver en gemensam plats för att stärka kollektivet, som idag är splittrat och utspritt...
Stockholm behöver en tydlig marknadsföringsplats/fönster för stadens musik... Musikerna behöver arbetsplatser, replokaler och studios.” Karina Kampe, initiativtagare till projektet Musikens hus i Stockholm.

Vart ska en stackars frilansare vända sig? Du vet säkert att SYMFs frilansare befinner sig i en om inte generalpaus så i alla fall en diviserad passage i det arbetsrättsliga partituret. Vårt kollektivavtal är i allt väsentligt anpassat efter tillsvidareanställningar vid institutioner (vilket är begripligt eftersom flertalet av våra medlemmar är knutna till institutioner och tillsvidareanställda).
Majoriteten av frilansande musiker i vårt land är också verksamma inom andra genrer. Den västerländska konstmusiken är med avseende på anställningsformer ett undantag. Än så länge!

Det finns krafter som vill ändra på detta. Å ena sidan anstränger sig Svensk Scenkonst och dess medlemmar (understundom påhejade av våra egna tillsvidareanställda kollegor) för att hålla nere frilansarnas löner, å den andra sidan ses tillsvidareanställningar av konstnärlig personal som en ekonomisk belastning i budget.
SYMFs förbundsstyrelse har som ett av fyra fokusområden inför framtiden bestämt: ”Bevarandestrategi för professionella frilansare”. Det kan behövas! Det är annars lät att skissa följande framtidsscenario: Först fryses frilansares löner så att de inte längre kan försörja sig på sitt egentliga yrke. Sedan gör bristen på frilansare att de tillsvidareanställdas tjänstgöring blir olidlig. Samtidigt spar arbetsgivare in på tjänster. Vi ser redan hela orkestrar som läggs ned.

Med en krympande arbetsmarknad i stort borde istället ansvaret bli större för de traditionella musikinstitutionerna – konsert- och operahusen – att stödja en levande frilansmarknad.

Men kanske behöver frilansarna istället, också inom västerländsk konstmusik, frigöra sig mer från beroendet av institutionerna? Musikens hus i Stockholm kan vara en öppning i den riktningen.
SYMF Frilans finns nu med i styrgruppen för detta projekt.

Ritornello:
När det gäller Drottningholms Slottsteater så har (nya?) förhandlingstrevare kommit från arbetsgivaren, på tröskeln till Arbetsdomstolen. Personligen anser jag att formella brott mot MBL borde prövas rättsligt. Men skadan för några av våra medlemmar är dessvärre redan skedd. Hur ska de avpolletterade musikerna kunna göra come-back med nuvarande ledning på teatern? Hur ska SYMF kunna lita på ingångna avtal?

Secondo ritornello: (Frilanslönesättningsfrågan)
Vad ska vi tänka om Svensk Scenkonst som arbetsrättslig motpart framöver? Till vårt nuvarande kollektivavtal (2013-2015) bifogades en överenskommelse, underskriven av SYMF, SMF och SvS, om ett nytt (rättvisare) löneberäkningssystem för frilansare vid musikinstitutioner.
Nu har SvS ångrat sig. Det blir för dyrt för några inflytelserika institutioner. Vi visste att det nya systemet skulle slå ojämnt och var t o m beredda acceptera lönesänkningar på några håll mot att vi fick upp lönerna på andra och att frilanslönerna beräknades på samma grund som de tillsvidareanställdas. Orsaken till problemen är lönespridningen på vårt område. Beethovens 5a utförd av Musikhögskoleutbildade musiker är betydligt dyrare i Göteborg än i Västerås t ex.

Är det så att avtal bara ska gälla så länge vi har lust? Är det dags att ersätta förhandling med lagstiftning?

Terzo ritornello:
Innan vi tar till Alexander-hugget kan vi kanske ändå diskutera lite fernissa på skrotet? Vad sägs t ex om en ny avtalsdel för ”institutioner” som främst anlitar frilansare och/eller som endast är av säsongskaraktär?

Quarto ritornello:
Och LAS-undantaget? 3 år av 3 år och 9 månader kanske?

Fine

Vänliga hälsningar
Michaël Larson
ordf avd 14, Frilans
maila oss på:
frilans@symf.se



Frilans