Blad 14 -
Frilansavdelningen
Sommaroperor och dylikt
Några av frilansarnas oftast återkommande arbetstillfällen (som Folkoperan och Drottningholm) är de s k sommaroperorna. Tillfälliga anställningar betyder regelmässigt luddigare avtal (speciella klausuler, protokollsanteckningar etc, etc). Denna sommar var inget undantag härvidlag.
Vid Opera på Skäret förväntades en av de tillfälligt anställda ”ställa upp” som lokalt skyddsombud, följa med vid en arbetsmiljö-rond och sedan skriva på att allt var kontrollerat. Detta är inte ok. För alla frilansare gäller att Symf har två utsedda regionala skyddsombud, nämligen Anders Filén och Jonas Nyberg. Ett problem här är naturligtvis att Opera på Skärets verksamhet koncentreras till semesterperioden. Med bra framförhållning skulle man från arbetsgivarens sida klara detta på ett mer korrekt sätt. Acceptera inte sådana här förslag från arbetsgivare! Hör av dig till oss på Frilans eller till Symf centralt om frågan dyker upp!
På Drottningholms Slottsteater har arbetsgivaren på liknande sätt utsett skyddsombud. Man har dessutom gjort sig av med Symfs lokale representant och, utan att bjuda den facklige representanten, kallat till möte om att inrätta ett orkesterråd. En lösning som är främmande för svensk arbetsmarknads tradition och snarare för tankarna till 1930-talets Italien. Centrala förhandlingar har förts mellan Symf och SvS angående turerna kring omorganisationen på Slottsteatern utan att enighet kunnat nås. Symfs förbundsstyrelse har beslutat att, p g a arbetsgivarens felaktiga agerande på flera punkter – brott mot MBL och lokalt avtal – föra saken vidare till rättslig prövning.
Drottningholms Slottsteater har genom sitt tidigare agerande det gångna året kopierat Folkoperans dåliga föredöme att bryta en kontinuitet i anställningsformer som funnits, och som varit en anledning till att såväl Folkoperan som Drottningholms Slottsteater behandlats som undantag i förhållande till vårt kollektivavtals indelning. Båda de delar i avtalet, del III och IIIa, som tillämpats hittills talar tydligt om tillsvidareanställda (korister respektive instrumentalister) och sådana finns varken på Folkoperan eller på Drottningholms Slottsteater. Båda dessa arbetsgivare har alltså åkt gräddfil i vårt avtal.
Vad bör göras? En lösning vore att inrätta en ny avtalsdel anpassad till arbetsplatser med huvudsakligen tillfälligt anställda eller av säsongskaraktär. Annars krävs uppenbarligen fler klausuler och protokollsanteckningar. (En motpart som inte lyssnar kommer naturligtvis alltid att vara ett problem!) Jag passar på att väcka tanken hos en större krets.
Det skulle vara alla tiders om vi kunde diskutera relationen mellan tillsvidareanställning och frilansande inom vår genre. Även om antalet frilansande musiker inom västerländsk konstmusik som kan försörja sig på sitt egentliga yrke för närvarande är minskande, så är spådomen för framtiden fler osäkra anställningar. Lite avhängigt valresultatet 14 september är denna spådom kanske, men den aktuella nedläggningen av Danmarks Radios Underhållningsorkester borde oroa.
Och så över till vädret: Folkoperan drabbades av stora vattenskador efter sommarens skyfall. Symfs frilansavdelning visade god vilja och accepterade uppsägningar med hänvisning till force majeure. En produktion (Carmina Burana) flyttades till Globen och en (La Traviata) flyttades i tid. Folkoperan insisterar på att repetitionsarbetet inför nästa års uppsättning ska ske nu under uppsägningstiden. Korrekt men corny.
Hur var det jag skrev häromsistens? Konstnärliga värden...
Noterar till sist att man i radioprogrammet Obs Kulturmagasins genomgång av hur kultursektorn utvecklats de senaste åtta åren nöjde sig med att berätta om hip-hopens situation under alliansregeringen som exempel från musikområdet. Inget ont om hip-hop i och för sig, men teatern och litteraturen belystes från olika håll. När det gäller musiken så talar man i princip om texterna till låtar. I alla politiska sammanhang hamnar musiken s a s vid sidan av. Det vore intressant att höra en diskussion om politikens påverkan på själva musiken! Ett exempel som man snuddade vid: Den dåvarande regeringen har gjort vanligheten till ideal. ”Kultureliten” är fiender. Vi musiker, liksom alla kulturarbetare, tillhör ju inte ”verklighetens folk”.
Vänliga hälsningar
Michaël Larson
ordf avd 14, Frilans
maila oss på:
frilans@symf.se
|