Blad 14 -
Frilansavdelningen
Hej Frilansare!
Först lite kåseri:
Den frilansande musikerns största problem torde vara detsamma som alla
yrkesverksamma specialisters. Arbetets värde är ifrågasatt.
Arbetsmarknaden är idag perverterad. När jag säger så, menar jag att
arbetets värde inte bara är ifrågasatt utan håller på att helt åsidosättas
till förmån för andra värderingar. Det är inte bara så att vi tvingas
schackra om priset på arbetsinsatsen (det lär vi dessvärre få leva med, i
större eller mindre omfattning), nej, vi tvingas dessutom så att säga sälja
vår person. Det frågas allt oftare efter rätt person till ett jobb.
I vår bransch kan man lätt se en poäng med detta i kammarmusikaliska
sammanhang - personkemin blir integrerad i begreppet färdighet i högre grad
i en mindre ensemble. Helst bör det också finnas en gemensam estetisk
hållning.
I koriska och orkestrala sammanhang är personliga egenskaper naturligtvis
också viktiga, men den kollektiva karaktären på musicerandet sätter praktisk
kunskap och färdighet mer i centrum, åtminstone inledningsvis vid ett
anställningsförfarande.
Vi som frilansar inom västerländsk konstmusik ställs många gånger inför
situationer där vi tvingas fråga oss själva om vi är rätt person.
Arbetsgivare jämför oss med amatörer (ändå jobbar vi, och får jobb, bland
andra professionella), eller kallar oss "semi-professionella" (vad det nu
kan vara?). Hallå!? Vilken institution nöjer sig med halvproffs till sin
verksamhet?
Man vill på en del håll (trenden är dock långtifrån entydig) införa
individuell lönesättning, men jag återkommer till en gammal käpphäst:
Det är inte individen som skall köpas eller betalas, det är arbetet!
Vi har i Symf en extrem lönespridning mellan olika institutioner. Detta är
olyckligt ur facklig synvinkel - facket bör hela tiden sträva efter att
arbetsinsatsen skall värderas, inget annat. Den som på allvar hävdar att
mitt spel som tutti-musiker är mer värt än ditt, i kronor och ören, den är
ute och cyklar, och det passar illa på podier såväl som i diken.
Idag har vi, snart sagt alla i Symf, likvärdiga utbildningar. Alla
musikinstitutioner har sina särdrag som kan läggas både på plus- och
minuskontot avseende ansträngning i arbetet. En löneutjämning måste ske!
...och så lite nyheter:
Ett steg på vägen mot emancipering av frilansarnas institutionslöner kan tas
vid nyår. En partsgemensam utredningsgrupp ska sammanträda under november
för att finna en för riksgenomsnittet kostnadsneutral procentandel av lokala
månadslöer som daglön för tillfälligt anställda.
Ett "samarbete" mellan Kungliga Operan i Stockholm och Norrlandsoperan visar
sig bestå i att KO lånar ut ett 20-tal musiker till NO i samband med Umeås
Kulturhuvudstadsår 2014, för att NO ska kunna spela Rikard Strauss? Elektra.
Den snyggaste lösningen av detta hade varit att NO anlitat frilansare. Den
näst snyggaste att KO gästspelat i Umeå. I det här fallet agerar Kungliga
Operan bemanningsföretag. Förfarandet gynnar varken tillsvidareanställda
eller frilansare. Ska man se detta som ett steg mot att orkestrar och
teatrar lånar ut musiker till varandra kors och tvärs? I så fall går
frilansmarknaden under samtidigt som de "fast" anställda får en mycket
stressig arbetssituation. Hela det institutionella musiklivet utarmas.
Arbetsgivarna agerar för defensivt gentemot huvudmännen. Symf borde i
liknande fall samagera med arbetsgivarna för att få politiker och sponsorer
att bättre förstå vår bransch.
En stor grupp frilansare i stockholmsområdet miste tillgång till replokaler
när KMH inte längre ville fortsätta handha administrationen av den s k
Forumlokalen. Nu öppnar sig kanske en ny möjlighet med det s k "Musikens
Hus" i Stockholm. Fler intressenter ska samsas men en tänkbar ingrediens i
ett sådant hus vore replokaler.
Kolla länken: facebook.com/arteprenormhis
En funktion för ett Musikens hus skulle vara mötesplats. Sådant nätverkande
pågår redan för fullt i göteborgsregionen där man nyligen haft en
"Branschdag" och diskuterat framtidens yrkesliv på musikområdet, och i Skåne
där Musikcentrum Syd kommer ge åtkomst mellan olika delar av branschen.
Slutligen ett gott råd:
Kontrollera att du får rätt lön! Ännu så länge gäller det gamla
beräkningssättet (divisorerna) för frilansares daglön. Den ska beräknas på
begynnelselön. (Ta chansen och fråga vad det betyder!) Men vi har ett nytt
avtal sedan 1/3 - 2013, så all lön utbetalad sedan dess skall vara beräknad
på nya siffror! Kolla! Det gäller även alla tillägg (instrumentersättning,
ob etc)
Vänliga hälsningar
Michaël Larson
ordf avd 14, Frilans
maila oss på:
frilans@symf.se
|